RedactieLeestijd: 3 minuten

Een infographic maken? Zo doe je dat!

Het omschrijven van een infographic kan als volgt: Het is een combinatie van tekst en beeld met het doel om ergens de aandacht voor te trekken. Het is een handige manier of informatie op een visuele manier onder de aandacht te brengen bij bepaalde doelgroepen. Je kan ervoor zorgen dat je eenvoudiger data en kennis over kan brengen aan grotere groepen mensen zodat het beter blijft hangen. Dit is dankzij het visuele gedeelte makkelijker te volbrengen dan wanneer je alleen maar gebruik maakt van lappen tekst.

Hou het simpel

Zoals eerder aangegeven is het ontwerp van een infographic enorm belangrijk. 

Het ontwerp bepaald in grote lijnen hoe het geheel eruit zal zien. Zorg ervoor dat het ontwerp een strakke uitstraling heeft. Waarop je zeker het accent moet leggen is dat je infographic niet te veel kleur bevat. Teveel kleur zorgt ervoor dat het op een kermis zal lijken en dat is precies wat je niet wil hebben. Twee tot drie kleuren is in de meeste gevallen al genoeg om de aandacht te trekken van je doelgroep. 

Handige tools om in te zetten

Grafieken en diagrammen zijn belangrijke tools die ingezet kunnen worden om een verhaal met weinig woorden te illustreren. Het is je dus zeker aangeraden om grafieken en diagrammen te gebruiken bij het ontwerpen van een infographic. Grafieken en diagrammen kunnen het best ingezet worden wanneer je belangrijke data wil presenteren. Naast grafieken en diagrammen kun je verder ook gebruik maken van afbeeldingen en of illustraties. Let wel dat je altijd wil hebben dat je verhaal goed en duidelijk naar voren gebracht wordt. Maak dus zeker gebruik van de gelegenheid om je verhaal middels grafieken en diagrammen meer kracht bij te zetten. 

Visueel aantrekkelijk voor de doelgroep

Je infographic maak je niet voor jezelf. Je maakt het voor een bepaalde doelgroep en het moet zeker interessant zijn om naar te kijken. Tijdens het ontwerpen van je infographic dien je dus erop toe te zien dat het een uitnodigend karakter krijgt. Mensen moeten bij het zien van je infographic meteen geïnspireerd en geïnteresseerd raken. Hierdoor krijg je meer mensen die de moeite nemen om je infographic te raadplegen. Verder is het ook belangrijk dat je infographic origineel is en inzicht geeft over een bepaald onderwerp. Als je al deze punten bij elkaar zet, dan mag je zeker ervan uitgaan dat je infographic zal aanslaan. 

Sponsor: Emations.nl

Meer nieuws

Blijf op de hoogte.
15.803.458producten
250.985merken
760winkels